Letos byla úroda.
A dokonce taková, že jsem žebříček sestavil hned z pěti fungl nových projektů a ještě mi jich několik zůstalo k dobru. Nekecám. Nejlepší seriály roku si na blog (nebo do SCORE) zapisuju už desátý rok. A tolik suverénních adeptů na seriál roku jsem ještě nikdy pohromadě neviděl.
Směle do toho. Jako tradičně jsou následující řádky ryze spoiler-free.
5. Zlé sestry | 1. řada
V kostce: Sestry Garveyovy drží pospolu. A když jejich švagr JP za zvláštních okolností skoná, začnou pojišťováci slídit kolem, zda tomu náhodou některá z nich nepomohla.
Luxusní whodunnit a černá komedie v jednom balíčku.
Zlé sestry jsou mistrovsky napsané. Postupně odhalují vražedné motivace ústředního sesterstva, karikují hlavního záporáka ad absurdum a přitom si udržují lehkost a styl.
A vlastně to všechno dělají s takovou porcí hravosti a kreativity, že jsem na ČSFD zpětně ubral tematicky příbuzným Sedmilhářkám jednu hvězdičku.
Hodinové díly trvají subjektivně jen dvacet minut, situační humor má HEX odstín #000000 a k úplné dokonalosti tu schází, aby roli podezřívavého pojišťováka odehrál o patnáct let mladší Simon Pegg.
Tuhle věc si prostě budete pamatovat. Pro geniální scénku na paintballu, pro mrtvolu v mrazáku, pro boží znělku, pro močení do skříně a kdoví za co ještě.
So good.
Soooo gooood.
4. Mayor of Kingstown | 1. řada
V kostce: Kingstown je prdelákov s velikou věznicí a ještě větší korupcí. Reálným šéfem všeho je gangster Mitch McClusky. Když ale zemře, musí jeho povinnosti převzít brácha Mike. A to se neobejde bez třecích ploch.
Banshee. Justified. Ray Donovan. Longmire. Ještě před pár lety bych si povzdychnul, že s odchodem těchto posledních mohykánů zmizely z televize akční hody ‚pro chlapy‘.
Pak ale přišel Taylor Sheridan a přehodil výhybku.
Ten člověk umí postavy jako málokdo. Stačí mu jedna dvě epizody, abyste ansáblu dokonale propadli. Jeho chlapi jsou chlapi. Drsní, chybující, lidští berani. A ženy jsou v jeho projektech absolutní femme fatales, které si dřív nebo později ukradnou celou šou pro sebe.
Jeremy Renner tu není typický tahoun jako Costner, McGraw nebo Stallone. I kvůli tomu má možná Kingstown kapičku vlažnější start. V druhé půlce, a kór v závěrečném dvojdílu, jsem ale na všechny drobné výhrady zapomněl.
Sheridan (tentokrát s kolegou Dillonem) totiž naservírují maso, které nemá obdoby.
Budete čumět.
3. Tohle bude bolet | 1. řada
V kostce: Adam Kay je lékař na porodním oddělení. A taky je to nesnesitelný vůl, kterého nemají rádi kolegové, ani jeho vlastní přítel Harry.
Oukej, další doktořina. A tentokrát není hlavní hrdina geniální cynik (ahoj, Gregory), ale pouze a jenom cynik. Netasí diagnózy jako Sherlock Holmes. Čelí ale věčnému nevyspání, podfinancovanému porodnímu oddělení, primáři, co ho nemá rád, a vlastnímu nedostatku asertivity.
Jenomže by byla škoda smáznout si předem ‚Tohle bude bolet‘ jako jednu z mnoha televizních doktořin.
BBC – a hlavně výtečná knižní předloha psaná samotným hlavním hrdinou – přistupuje k látce v gynekologických rukavičkách. Cedí výborné hlášky, staví za sebe originální pitoreskní figurky a baví skvělými dialogy. Je to shon. A Adam je kretén, kterému nelze fandit. Přesto se autorům povedlo vytvořit dílo, které hravě redefinuje pravidla žánru.
Co víc.
Šestá epizoda ze sedmidílné série je tou nejlepší hodinkou, kterou jsem v televizi letos viděl.
Režijně. Dějově. Emocionálně.
Dejte si to.
2. Odloučení | 1. řada
V kostce: Existuje procedura, díky které můžete oddělit svůj pracovní život od toho osobního. Blbé je, když se to vaše ‚pracovní já‘ dozví. A když se začne chtít prokopat ven.
Jsou náměty a Náměty.
A Odloučení má jednoznačně ten s velkým en. Je počítačovou, kancelářskou variací na Kafku, kterou je fascinující objevovat. Je nápadem za milion dolarů, u něhož vás bude štvát jedině to, že nenapadnul vás.
Idea je jedna věc. Odloučení ale umí i skvěle bilancovat mezi melancholií a absurdním humorem, libovat si v minimalistickém vizuálu a zvlášť ke konci výstavně napínat.
Zvláštní ocenění si navíc zaslouží casting.
Christopher Walken a John Turturro jsou moji oblíbenci už odedávna. A tady mají tu čest střihnout si naprosto výtečné vedlejší party – bezesporu jejich nejlepší role za posledních dvacet let.
Na druhou řadu se těším děsně. I na upgrade už tak výtečného intra.
1. 1883 | Minisérie
V kostce: Rodina Duttonových se v roce 1883 vydává na cestu americkým západem. V karavaně, kterou vede kapitán Shea Brennan, pátrají po půdě, na které by mohli začít svůj nový život.
Sheridanův opus magnum. Hotovo dvacet.
Vůbec neřešte, že jde o prequel k Yellowstone. 1883 je příběhový solitér. A mimochodem asi nejkrásnější westernový příběh, který jsem kdy viděl. Bez přehánění. A kdybych z předchozí věty umazal slovo ‚westernový‘, neměl bych z toho sebemenší tik.
Přenádherná kamera. Krása i krutost života. Odvaha i láska. Sam Elliott, který jako kdyby vypadnul z Hodný, zlý a ošklivý. Isabel May, která jako kdyby spadla z nebe.
1883 v sobě má to, v co doufáte u každého nového filmu nebo seriálu. Prvních pár minut jen sledujete postavy, a pak najednou – abrakadabra – se propadnete do světa. Dejte mu šanci, i když máte slovo ‚western‘ na seznamu vedle koprovky a rýžového nákypu. Tohle jsou totiž emoce kondenzované do desetihodinové série.
Nejlepší seriál roku.
A dost možná i posledních deseti.
Telegraficky:
- Apple TV+ měl letos výtečný rok. Na hypotetickou šestou pozici bych totiž šoupnul jeho Volavku. Temné kriminálky – ideálně z jihu Ameriky – bych si nejradši aplikoval nitrožilně. A tahle je zrovna exkluzivní.
- To Netflix mě letos míjel. Dahmer si tolik pozornosti rozhodně nezasloužil a po Stranger Things ve mně zůstal leda ten nápěv od Kate Bush. Archive 81 zato zapadl poměrně neprávem. Na hororové struny drnkal slušně. Za guilty-pleasure pak považuju Ženu v domě přes ulici od dívky v okně. Jasně, má své mouchy. Ale vcelku trefně paroduje všechno, co mě na thrillerovém mainstreamu v posledních letech tak síří.
- Bosch: Odkaz byla prostě jen další řada Bosche. S návykovou znělkou a pořád zatraceně cool Titusem Welliverem. Čili pořád všechno v pořádku.
- Neviděl jsem zatím ani Barryho, ani finále Better Call Saul, ani druhou řadu Bílého Lotosu. Absolutně ale věřím v jejich kvality.
- Bavil mě Medvěd. S Tohle bude bolet by si mohli podat ruce. V subžánru kolektivního chaosu jsem ale nakonec dal přednost jogurtu z placenty před gyrosem v tortille. Britský humor je mi blíž.
- Rád přiznávám, že jsem se letos zase po čase těšil i na českou tvorbu. Od Devadesátek a Případů 1. oddělení jsem kvalitu čekal. Příjemně překvapený jsem ale byl z Pozadí událostí. Ta bída, kterou za něj Hřebejk s Jarchovským schytávali od ledaskoho, byla pozoruhodná. A nespravedlivá.