Breaking Bad
Kreativita

Popkultura je tou nejlepší učebnicí kreativity

Marketing je promořený odbornými knížkami.

Několika skvělými, hromadou blbých.

Na většinu z nich jsem asi až moc velký cynik. A jen co se v nich začne autor, který je na titulce vyfocený s vyhrnutými rukávy, šik brýlemi a dvěma prsty na bradě, na deseti stránkách rozkecávat, jak je důležité v marketingu věci měřit, dělá mi žaludek salta.

Podobné knížky existují i o kreativitě a většinu jich napsal Austin Kleon.

Jsou tu. A možná je vám vaše máma koupí k Vánocům, protože jste přece ‘ten kreativec’ a děláte v ‘té reklamce’.

Taky jsem je četl. A některé se mi docela líbily.

Kdybych měl ale mladému studentovi, který chce jednou vymýšlet reklamy, doporučit něco na čtení, ani náhodou by to nebyla odborná knížka.

Řekl bych mu: čti cokoliv.

Prostě jdi a dívej se.

Idi a smotri.


Kreativita ve filmu

Knížky jsou kreativita do kapsy

Snad všichni dobří kreativci, které znám, jsou fanoušci popkultury. Každý trochu jiné, každý ale nějaké.

Beletrie je úplný základ.

Nejenže z ní odkoukáte pravopis, stavbu věty i to, jak autorům text odsýpá, čtením knížky si vytváříte v hlavě svůj vlastní boží mikrosvět. Když vás knížka vcucne do sebe, donutí vás o ní přemýšlet v noci před spaním, zcela logicky posilujete své umění obrazotvornosti.

Dobře si pamatuju, kdy se mi tohle poprvé stalo.

To úplné pohlcení fantazií.

Bylo mi devět let a máma mi přinesla tu knížku, o které se mluvilo. Harry Potter a Kámen Mudrců padnul do týdne. Pokreslil jsem pak haldu papírů Snapy a Hagridy dávno předtím, než jim Rickman s Coltranem opatřili tváře. Představoval jsem si Bradavice. Představoval jsem si, co bude asi dál.

Stephen King říká: “Books are a uniquely portable magic.”

A kreativita je magie.

Nepřenáší se učebnicí.


Kreativita v Harry Potter

Od Hitchcocka po Olsenky

Dobrý kreativec je zvídavý lovec popkulturních diamantů.

Ceněné bichle ho naučí rozvíjet svou představivost, svižné bestsellery zase dovolí odkoukat, jak se vede příběh, ze kterého nejde odtrhnout zrak.

Nejde ale jen o knížky.

Filmy vám sice prostředí i podoby postav podají až pod nos, zároveň vám ale umožní nasávat příběhy za mnohem kratší dobu. Do knížky investujete dobrých deset hodin času. Za tu dobu stihnete klidně i pět filmů. Není od věci se tak občas chovat jako mlsné dítě v cukrárně. Nepřejíst se vanilkové, ale střídat, míchat, chtít ochutnat ÚPLNĚ VŠECHNO.

Dojmout se u popové romantické dramedie s Milou Kunis, střihnout si revenge horor s béčkovou zápletkou, doplnit si vzdělání nějakou klasikou od Sidneyho Lumeta, hltat Pixarovky, podívat se na příběh o islandské učitelce, která chce zabránit ekologické katastrofě.

Vidět Babovřesky navzdory tomu, že se jim směje Kamil Fila.

Jak zpívá Honza Nedvěd: “Vidět Řecko, poznat všecko.”

U kreativců je přeci pestrost podstatou jejich bytí. Jednou přemýšlí jak seriózně odprezentovat dospělákům zprostředkovatele pojištění, podruhé jak mladým hejskům prodat citronádu.

Různé žánry filmů nutí mozek ladit na různé struny.

Tak pořád nekoukejte jenom na ten jeden.


Tip na víkend: V čísle 9

Pokud má kreativita svou královskou disciplínu jsou to za mě povídky. O těch knižních bych rád napsal článek separé. Jednu seriálovou tu ale vypíchnu hned. Vyslovenou lahůdkou na posezení je seriál BBC V čísle 9. Pět řad. 30 epizod o dvaceti minutách. Černý humor. Čistá zápletka, žádné dlouhé vykecávání. Se stejnými herci, pokaždé úplně jinak. Dejte si. Na HBO GO se válí první čtyři řady.


Nakoukání do kultůry

Dát ve svém životě prostor různorodé popkultuře je to nejsnazší, čím se dá vaše kreativita trochu bičovat.

Nemusíte si kupovat drahý kurz nebo chytré knížky. Mnohdy si prostě stačí naordinovat zábavu.

Dívat se na filmy Karla Zemana nebo Wese Andersona a inspirovat se jejich vizuálními nápady. Číst Roalda Dahla a užít si tu čistou práci s fantazií. Hrát videohry. Zvlášť ty, které dokáží strhnout tou nejjednodušší mechanikou, jako jsou Papers, Please nebo Hotline: Miami. Střihnout si ty seriály nebo pořady, na které se dívá přes milion Čechů denně. Číst. Číst hodně.

Čím variabilnější bude váš kulturní rozhled, tím neviditelnější bude vaše bublina.

Každý kus popkultury je totiž obohacující, když víte, co si z něj odnést.

A platí to i o reality show.

Až příště poběží v televizi Výměna manželek, nastražte oči. Dívejte se. Jak vypadají pokoje lidí, co to tam celé absolvují. Co mají v ledničce. Jak spolu mluví. Jaké hodnoty vyznávají. A především po očku sledujte, jak ovládají telefon a co na něm dělají.

Jakkoliv můžete účastníky Výměn a Prostřen v duchu opovrhovat, nakonec jsou to i oni, kterým se snažíte reklamou na Facebooku prodat vaší oplatku.

5 2 votes
Article Rating
Přihlásit se k odběru komentářů
Upozornit na
guest

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments