Sociální sítě

5 konečně užitečných tipů pro Instagram Stories

O víkendu jsem narazil na smutný koutek internetu. Koutek, který se jmenuje „tipy, jak dělat Instagram Stories pro vaši značku“.

Obvykle podobné návody na social media štěstí nečtu. Tentokrát ho ale napsala má oblíbená zahraniční bloggerka. Nebudu sem dávat odkaz, ušetřím vám vaše mobilní data a shrnu to.

Takže:

  • Ukazujte ve Stories zákulisí firmy.
  • Používejte gify.
  • A bumerangy, vždyť je to sranda.
  • Textové podklady slaďte se svým brand manuálem.
  • Jo a živák potěší.

Dal jsem si tu práci a progooglil jsem si další podobné články od bloggerů a lidí z praxe. V tomhle smutném koutku jsem našel tipy, které by firmám vesměs dokázal poradit i váš dvanáctiletý brácha. Prostě smutek. Továrna na jednoducho.

A tak jsem se rozhodl do smutného koutku dostat trochu úsměvu. Několika tipy, kde se neřeší forma, ale samotná podstata. Několika tipy, které vás nenaučí, kam prsknout gif a jak se dělá hyperzoom. Několika tipy, co mají za úkol, změnit vaše přemýšlení nad Stories jako platformou.


1) Uvědomte si, že real-time se přeceňuje

Všeobecně panuje jedna taková idiotská představa:

Instagram Stories jsou momentální obsah, takže tam musíme sypat fotky hned, nejlíp s filtrem, hláškou a gifem.

Přesně kvůli téhle představě je většina brandových Stories zahlcených náhodnými výkřiky. Zbloudilými fotkami z nějakého obskurního eventu, to když největší podržtaška z přítomných dostane za úkol “cvaknout to a hodit to na Stories”. Real-time obsah je fajn. Není ale smrtelně důležitý. Důležitost ztratil v okamžiku, kdy Instagram umožnil vkládat do Stories média nezávisle na jejich stáří a původu.

Pokud ve vaší práci pořádáte něco pěkného, co neztratí svou hodnotu ani zítra nebo pozítří, vyměňte rychlost za kvalitu.

Foťte, foťte, foťte. A počítejte přitom s tím, že by se měl obsah fotek vejít do té nudle, ve které Stories všichni tak zběsile konzumujeme.

Pak si doma večer v klidu ty fotky projděte, upravte si je k dokonalosti a vyrobte deset kreativ, co budou mít začátek, prostředek a konec.

A vydejte je třeba zítra. Bez spěchu a starostí.


2) Vyrábějte krokovací obsah 

Vlastním blu-ray přehrávač a jsem docela heavy-user.

Jestli jsem ale nějaké tlačítko na ovladači k němu nikdy nepoužil, je to ⏭. Nechápu ho. Kdo by ve filmu přeskakoval kapitoly, když si může film úplně jednoduše přetáčet.

V Instagram Stories je ⏭ základem obsahu. Lidi v něm totiž přeskakují po částech.

Berte na vědomí, že stejně jako mohou jednoduše skákat dopředu, mohou si jednotlivé části vašeho Stories příběhu i jednoduše vracet. A to je drze hozená rukavice pro jakýkoliv obsah, který jste si někdy v životě “vraceli”.

Kupříkladu:

  • Dala do té boloňské omáčky dřív protlak nebo vývar?
  • Jak to ta Olga Šípková udělala? Nejdřív pokrčila pravou nebo levou nohu?
  • OMG, u toho triku s kartama vždycky ztroskotám potom, co si sidekick vybere kartu.

Stories jdou tak krásně vracet, že k takovým návodům přímo vybízí.

Nikdo si nebude číst recept na vánoční cukroví v Messenger Botovi.

Všichni se ho chtějí naučit ve Stories.

Alive Living a její cvičební tutorialy v Instagram Stories
Fitness koučka AliceLiving sdílí návody na cvičení krok po kroku (Zdroj: Instagram)

3) Vraťte do hry Sváťu Kuřátka 🐤

Rozpaky kuchaře Svatopluka je ten seriál z osmdesátek, ve kterém lidi rozhodovali, co se bude dít dál, na základě zhasínání světel v obýváku.

Je to vlastně systém “buď a nebo”, kdy kus zodpovědnosti za výsledek dáváte do rukou divákům. Ve hrách s tímhle zazářili třeba Telltale Games. Na Instagram Stories můžete vy.

Funkce ve Stories jsou dvojího typu. Drtivá většina z nich je nefunkčních. Jsou stvořené čistě pro design. Stickery, gify, počasí, texty. Je to něco, čím svou Story zkrášlíte a tím to hasne.

Hashtagy, označení nebo ankety jsou ten druhý typ. Typ funkční. A zvlášť anketa vám dává coby autorovi možnost, aby o dalším příběhu rozhodli lidé.

Lidi mají rádi v rukou moc.

Zkuste si to nejprve na svém profilu. Nechte lidi rozhodnout, jestli si máte na zítřejší meeting vzít šaty nebo kostýmek. Jestli si dát KFC nebo Mekáč.

A pak to zkuste přetavit do příběhů, které vytváříte pro značku.


4) Dejte svým příběhům pravidelnost

Instagram Stories je ze všech Facebookových platforem ta, která se zatím asi nejvíc podobá televizi. Zapnete, přepínáte kanály, a když vás ani jeden neuspokojí, prostě to vypnete.

Zkuste si však do své komunikace převzít i jednu věc, na kterou jsme zvyklí z televize. Pravidelnost. Těšení se. Vědomí, že v pondělí v osm večer běží váš oblíbený seriál na jedničce a že se nesmíte nechcete zdržet v práci.

Když vás bouchne do hlavy prima nápad, přemýšlejte nad ním jako nad pořadem. Týden ho připravujte a pak ho v pondělí večer vypusťte ven. V dokonalé podobě. Po pár storiečkách teasingu, kdy na čas vydání předem upozorníte.

Koneckonců 24 hodin platnosti působí pro zvědavost diváka přímo magicky. Video na YouTube najdou ještě za týden, tak kam by se hnali. Pořad ve Stories ale ne.

Moc pěkné příběhy na Instagram Stories vydává sem tam třeba Spotify. Nalákají v nich na nějaký tematický playlist, hrají si s grafikou a přidají na konci i odkaz. Nejde o žádný real-time nebo autentické fotografie.

Jen je to prostě dobré.

Spotify a jejich Spooky Instagram Stories
Vtipná grafika, hodně textu, povědomé barvy. Hravě a stylově. Spotify. (Zdroj: InfluencerDB)

5) Napište kroniku vaší komunikace

Taky může být nasnadě varianta, že se vám prostě nebude moc chtít. Vyrábět pořady, tutoriály, příběhy, do kterých můžete prsknout anketu. Začátky totiž budou těžké. Deset, dvacet příběhů, které nikdo neuvidí, než si jich veřejnost (snad) všimne. To není pro každého. Faktury se z toho nezaplatí.

Pokud ale má vaše značka Instagramový účet, doporučuji jít alespoň po cestě užitečnosti.

Díky funkci Highlights si můžete vyrobit z Instagramu dokonalou mobilní microsite.

Vyrobte Stories, které dokonale vystihnou kupříkladu:

  • Seznam vašich produktů
  • Představení vašeho top managementu
  • Základní info o vás
  • Akce, které jste sponzorovali
  • A tak podobně

A pak si tyhle Stories uložte přímo do vašeho profilu.

Influenceři už to používají dávno. Firmy zatím jen málokdy. Mrkněte třeba na Nikol Švantnerovou. Nebo kohokoliv.

Nikol Švantnerová a její oficiální profil
Jednotlivým Highlights můžete přidat i fešné covery. Sluší. Zdroj: Instagram

Nejdůležitější je se nebát 👻

Berte na vědomí, že učení z nebe prostě nepadají. Těžko se stanete vládci Instagram Stories, aniž byste si prošli nějakým vývojem. Lehkost přichází s časem. Vaše já, které si vyzkouší pět Storieček a zanalyzuje je, bude vždycky o pět Storieček zkušenější než předtím.

To důležité je ale změna myšlení a nastavení těch správných očekávání.

Stories nemusí být vždycky jen “to zákulisí”, jak se o Instagramu traduje snad odjakživa. Může být seriózní platformou, na níž je hřích nevyužít to lákavé, co nabízí – mobilní formát, jednodenní expiraci a hravost.

PS: Spoustu fakt dobrých návodů a tipů nabízí český web Businessgram Katky Pavlíčkové. Třeba tenhle kompletní návod na vaše první Stories v životě nepotřebuje dalšího komentáře.

Daniel Krásný

Kreativní ředitel v Socialsharks, člen klubu makáčů ze SCORE. Latentní milovník Života na zámku, co pořád používá Swarm (když si na něj vzpomene).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.