01
/
01
/
Daniel Krásný

Chalífát: seriálová bomba z Rakky

Chalifat

Od příběhů ze současného Švédska zpravidla vím, co čekat. Je to jedna z těch zemí na severu, co generuje mrtvoly zapečené do ledu, zkorumpované politiky a žlutovlasé detektivy, co snídají vajíčka a bourbon.

Možná i proto je Chalífát takovým zjevením.

Většina lidí v něm má vlasy černé jako uhel, nikdo v něm nemá závislost na alkoholu nebo na prášcích, a navíc v něm v podstatě není zima.

Naopak.

Je v něm pořádné horko.



Moje znalosti Švédska se více méně omezují na návody z Ikey a hokejové reálie. Znalost Islámu není o moc lepší. Za zmínku ale stojí, že se k němu ve Švédsku hlásí víc jak deset procent populace (pro srovnání, v Čechách je to kolem slabého 0,2 %) a že v roce 2017 čelil Stockholm teroristickému útoku, při kterém zahynuli čtyři lidé.

Osmidílný televizní projekt Chalífát, který můžete naladit na Netflixu s českými titulky, tento incident neprojektuje, ani není postaven na reálných událostech. Vše v něm je smyšlené. Inspirace autora Wilhelma Behrmana prorůstajícím terorismem v Evropě je ale logická.

A daří se mu uspět ve snad té nejtěžší disciplíně ze všech.

Podat závažné a aktuální téma v osmi hodinách, které dáte na posezení jak mléčnou Milku s oříšky.


Víc seriálových tipů?

Sledujte mě na ČSFD.cz!

Od roku 2018 pravidelně komentuji a doporučuji filmy a seriály na ČSFD.cz. Pokud vás baví moje recenze a tipy, budu rád, když mě tam budete sledovat.
Jsem tam pod přezdívkou ‚vnimatkrasu‚.


Tři postavy, jedna hrozba

Chalífát je přehledný propletenec příběhů tří žen s arabskými kořeny. Pervin žije v syrské Racce s manželem teroristou a malou dcerkou. A celá zoufalá chce zpátky do Švédska, což se na levelu obtížnosti rovná útěku z Alcatrazu. Po telefonu jí v tom pomáhá švédská policistka Fatima, toho času na stopě chystanému teroristickému útoku ISIS v centru Stockholmu. A do toho patnáctiletá dcera ve Švédsku adaptovaných Arabů, Sullejka, začíná pod vlivem kamaráda Ibeho koketovat s radikálním Islámem, a s mozkem vymytým romantickými představami sní o útěku z domova. Do Rakky.

Chalífát je vlastně evropskou variací na Homeland. Jenomže tam, kde cítí Američani potřebu nařezat syrový příběh vlastenectvím, osobním hrdinstvím a problémy diabetického syna hlavní hrdinky ve školní družině, zůstávají Švédové jen u té syrovosti.

A postavám Pervin, Fatimy a Sullejky tahle syrovost prospívá.

Všechny mají svorně své hrdinské momenty, ale zároveň i dost svých vlastních sobeckých, a o to více lidsky hmatatelných momentů.

Nejvíc je to znát především na policistce Fatimě, která je všechno, jen ne Mirkem Dušínem v boji proti světovému terorismu. Zoufalou Pervin převážně využívá k vlastnímu prospěchu, spí s ženáčem, a obecně se často chová trochu napřeshubu. Žádná emocemi a vyšším dobrem ovíněná Carrie Mathison.

A nutno podotknout, že právě tohle je na Chalífátu opojně super. Postavy se všemi svými chybami tu přispívají celkové nepředvídatelnosti děje.



Zlo od vedle

Behrmanovi se daří v osmi dílech promítnout až překvapivé množství motivů, spojených s moderním terorismem. Dva pomatené Švédy, plánující teroristický útok, pašování lidí, život ve městě Rakka i arabskou mentalitu.

Děsivého je toho v seriálu dost.

Máloco ale má na postavu Ibeho, tajného agenta ISISu infiltrovaného ve Švédsku. Ibe totiž není žádný vousatý pomatenec trousící výhrůžky jazykem připomínajícím shluk citoslovcí, nýbrž šarmantní Egypťan, ten typ, co pomůže stařence do patra s nákupem. Člověk, co docela snadno poplete mladé pitomé holky, že rozbombardovaná Rakka ve skutečnosti vypadá jako Hotel Paradise.

Touchdownem Chalífátu ale není ten fakt, že sugestivně ukazuje hrůzy dnešní doby. To je samozřejmě chvályhodné, ale svou hodinku psaní recenze bych na to neplýtval.

Chalífát je především senzačně šlapající televizní projekt, který v těch hrůzách umí chodit. Dávkuje jeden zvrat za druhým, nenechává vydechnout a zvlášť v druhé polovině vás u televize začnou chytat křeče do stehen, to jak budete v jednom kuse sedět dva centimetry nad sófa.

Směrem k závěru navíc Chalífát zvyšuje tempo, a zvlášť poslední epizoda šlape na plyn rychle a zběsile. Přitom se ale daří vše zakončit, aniž byste měli dojem zkratkovitosti, a odnesli si právě tu emoci, po které autoři tak prahnou.

Evropa to prostě zase jednou ukázala světu.

Tak toho buďte taky svědky.

Na Netflixu.


Rating: 9 out of 10.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..