01
/
01
/
Daniel Krásný

Nevěřte všemu, co se píše o trendech v online marketingu

Ok, boomer!

Není to tak dávno.

Ty časy, kdy trendy v oblékání udávala módní rubrika Františky Čížkové. Kdy jste se v restauraci rychle vrhli na právě přinesené jídlo, to aby náhodou nevystydlo. Kdy jste šmírovali ‚cizí stories‘ leda na Primě v nočním vysílání Vyvolených. Kdy jste se s děvčaty zásadně seznamovali per pusa někde u koktejlu.

Není to tak dávno. A ty časy jsou přitom fuč.

Online služby změnily ze dne na den naše chování. Jen tak přišly a za nicotných deset let se staly součástí naší identity. A když si vývoj a adaptaci sociálních sítí ve společnosti srovnáte s rozšířením popularity televize, rozhlasu nebo tiskovin, byl to prostě nehorázný kvalt.

Úžasný kvalt. A zároveň kvalt děsivý.

Coby ambiciózní marketér se totiž můžete jednoduše ocitnout v tenzi. Co když se zrovna teď někde rodí ‚nový Facebook‘. Co když to zaspíte a pak to budete jen stěží dohánět. Vždyť minule to byl takový fofr. A na Linkedinu přece psali, že budoucnost je TikTok. Máte si ho založit? A vaše značka?

Žádný strach, nehodlám do podobných ran sypat další sůl.

Naopak.

Tenhle článek je o klidu, umění přijímat trendy s chladnou hlavou, a o tom, jak se v digitálním marketingu brodit, aniž byste si na to museli brát holínky.


Na špeku marketingových fake news.

Se znalostí toho, jak Facebook, Google nebo Instagram změnily svět, se co týden rodí v digitálním marketingu všemožné články, které spojuje jejich sdělení: Přestaňte dělat věc iks, a začněte dělat věc ypsilon, protože věc ypsilon je příští velká věc.

Podobné články píšou dva druhy digitálních marketérů:


Agenturní junioři nebo začínající freelanceři, kteří skutečně věří, že ‚TikTok sežere úplně všechno‘. Chybí jim kritický pohled i střízlivost. A strašně moc zkušeností.

Drama queens, kteří na sebe cíleně upozorňují na LinkedInu. Když napíšou, že ‚TikTok sežere úplně všechno‘, sami tomu nevěří. Tuší ale, že by se pár dobrých duší mohlo nachytat a že by z toho mohl kápnout bizz.


Kór digimrdkám se takové články místy dobře věří. Jejich profilovka vypadá hustě, zkušenosti taky, a navíc hodně píšou o generaci zet, a té stárnoucí skoroboomer v korporátu nerozumí ani zbla.

Tematiku fake news moje generace často bere jako něco, na co mohou skočit leda hlupáci, voliči Zemana nebo senilní babičky. Přesto na fake news v prostředí digitálního marketingu skáčeme sami jako děti na trampolínu. Marketingová fake news nejsou tak vyhrocená. Ve většině případů vlastně vychází z pravdivých hypotéz. Místo toho, aby se ale v článcích ony hypotézy s nadhledem analyzovaly, na ně ale digimrdky pajcují bulvární mejkap.

Tak třeba:

  • Teenageři rapidně opouštějí Facebook.
  • Podcasty tu odteď budou a vaše firma by si ho měla taky založit.
  • TikTok je největší sociální síť blízké budoucnosti.

Každému takhle nadšenému článku lze jednoduše nastavit zrcadlo.

Ano, Facebook možná trochu zfotrovatěl a není tak cool jako bývával. Pořád je to ale naprosto relevantní platforma pro nahánění lidí všech věkových kategorií.

Ano, podcasty jsou trendy a tenhle rok jim patří. Nejde ale o nic, co tu ještě nebylo. A pokud vaše firma nemá o čem blogovat, nebude mít ani o čem podcastovat. No big deal.

A o tom TikToku mi třeba nedávno psal z duše kolega ze Socialsharks Tomáš Dvořák.



Zetka jsou rozmazlená svými možnostmi.

O generaci zet je všude možně napsána hromada bulšitu. Jestli současnou internetovou generaci ale něco doopravdy vystihuje, je to takřka neomezená a promptní volba libovolného rozptýlení.

Sociální sítě. Miliony videoher na všech možných platformách. Let’s playe. Hauly na YouTube. Knížky. Videohovory s kámoši. Nekonečně mnoho článků na internetu dostupných během lusknutí prsty.

Když si chtějí pustit dobrý film, nemusí čekat na sobotu večer, kdy budou dávat na Nově ten biják, který si předem vykroužkovali v televizním programu.

Zapnou si Netflix a mají ho hned.

Tahle generace už je zvyklá na novinky a nechová k nim přirozenou nedůvěřivost. Možná navždy už je fuč ona éra, kdy se zničehonic objevila televize, na ní v sedm zprávy, v osm film, a takhle to beze změny vydrželo věky.

Všechno se zrychluje. A v důsledku toho se ze zájmu stává vrtkavá dáma.

Něco, co dneska rotuje internetem a jeví se natuty jako ‚next big thing‘, může být za pět let svou popularitou na úrovni Facebooku anebo taky dávno pod drnem.

Z ekonomky si pamatuju tzv. Hype křivku.

Je v zásadě dokonalá a je zatraceně dobré si ji coby digitální marketér vytetovat do mozku.



Trendů je hromada. Studujte je, nedávejte bezhlavě all-in.

Dobře si vzpomínáme na ty trendy, které se v posledních letech ujaly. Snapchatově krátkodeché Stories, na drzovku uzmuté Instagramem. Let’s playe, jakkoli jsme se jim před lety ve SCORE trochu smáli. Tinder coby povrchnější brácha online seznamek.

V zásadě bychom ale našli víc těch případů, kdy to celé až tak moc nedopadlo. Trendy se silným startem, ale těžkým dojezdem. Technologie, co na hype křivce jednoduše zdolaly vrchol a teď čekají na svou realistickou etablaci.

Tak třeba:


Video! Kdo nebude dělat obsah skrz video, umře.

Text je mrtvý, video je budoucnost. Tahle tvrzení nejsou pranic stará. A teď tu sedíme, v roce 2020, a povídáme si o tom, jak úžasné je mluvené slovo. V roce 2017 byli lidi skutečně lační konzumovat obsah v pohyblivých obrázcích. Videa voněla novotou. A kdekdo promptně vařil obsahovou revoluci.

Nedávno se na Mediáři objevil článek o tom, jak Seznam Zprávám klesají čísla u videí. Dobře to vystihuje, jak se videa po prvotním hypu usazují na svých dlouhodobě realistických číslech.

Text nezemřel. A zvuk od té doby dokonce stihnul vstát z popela.


Zdroj: NetMonitor, via Mediář

Pokémon GO navždy změní způsob, kterým hrajeme mobilní hry.

Taky jste v roce 2016 hráli, jen se nedělejte. A taky jste s obdivem pozorovali ty grafy, které s fanfárami odhalovaly 350 milionů denně aktivních uživatelů.

Pokémon GO má i dnes stále aktivní, byť v porovnání s rokem 2016 co do počtu mikroskopickou základnu uživatelů. Gamifikační AR prvek se ale masám v aktuální podobě přejedl. Možná na něj nejsou dobrá data. Možná prostě není až tak dobrý.

Rok starý Harry Potter: Wizard’s Unite byl mohl vyprávět. Hry na mobilu se prostě furt hrají po staru.

‚Spoj tři‘ model na věčné časy.


Televize je mrtvá.

Z jiného soudku.

Jestli nějaká hláška definuje mileniálskou generaci, je to bezesporu vousaté tvrzení ‚nemám doma televizi, sorry‘. Televize byla dlouhou dobu otloukánkem přehypovaných digitálních marketérů. Kašlete na GRPy a dejte všechny peníze do sociálních sítí. Televizi jako přístroj za pár let nikdo nebude vlastnit.

Meh.

Je tu rok 2020 a lidi začínají objevovat, že to Ultra HD na Netflixu by si možná zasloužilo lepší uhlopříčku, než jejich věčně ušmudlaný laptop.

A vůbec. Pro další ukázku kapku ošuntělého hypu můžeme zůstat ve filmovém odvětví.

Vrátí Avatar 2 vítr do plachet trendu, který v roce 2009 sám přinesl? A kdy jste naposledy měli na nose 3D brýle?


Avatar 2 Will Revolutionize 3D Claims James Cameron

Moc by mě mrzelo, kdyby tenhle článek vyzněl zapškle.

Jestli je totiž něco, co mě na současném marketingu ze srdce baví, je to právě ta jeho nejistota. Ten samotný fakt, že do světových trendů může promluvit nápad, který ucraftí uhrovatý ajťák někde na koleni v garáži.

To jediné, co dělám, je, že vás nabádám k opatrnosti.

V době, kdy se trendy mění ze dne na den, je velmi jednoduché se zamilovat. Kór, když digimrdky nebo plašani sepíší pár zamilovaných slůvek, ve kterých omylem či náhodou chybí špetka kritického myšlení.

A aby nezůstalo jen u pouhého vymezování se, přidávám k tematice digitálních trendů svůj virtuální to-do list.


1) Stahujte a projeďte si ty appky, o kterých se mluví.

Je snadné si z takového TikToku dělat legraci. S posměškem vykládat, že je to síť pro děti a že to ‚pro vás není‘. Větší povýšenost ve světě digitálního marketingu ovšem neexistuje.

Každou takovou síť zkuste. I kdyby jen na pár minut měsíčně.

Pokud tohle neděláte, ujede vám jednou nemilosrdně vlak.


2) Udržujte si přehled a vždycky se dívejte na čísla.

Na každém trendu je něco zajímavého. Už ten samotný fakt, že s sebou přináší mechaniku, kterou někdo v danou dobu považuje za dobrou.

Sledujte, jaké malé sociální sítě přinášejí zajímavé myšlenky. A pokud někde najdete počty aktivních uživatelů daných aplikací, vždy se mrkněte, která kultura jim vládne. Zvlášť asijská mentalita užívání sociálních médií je totiž diametrálně odlišná od té naší. Popularita v Číně neznamená pro český trh zpravidla vůbec nic.


3) Nezdrhejte z tradičních sociálních sítí, uzpůsobte na nich ale svůj obsah.

Pokud se shodneme na tom, že zetková generace dokáže zkonzumovat ohromné množství obsahu, je to pro vás jednoduchý signál.

Nebudou váš příspěvek číst nebo si ho pouštět, pokud je nezaujme na první dobrou. Neodcházejte kvůli zetkám z Facebooku. Dělejte na něm obsah, který je na první dobrou pochopitelný, atraktivní, netrvá věčnost a který neviděli už stokrát.


4) Zeptejte se sami sebe, jestli je potřeba ‚být tam taky‘.

O takzvaném ‚shining object‘ syndromu nedávno skvěle psala na svém LinkedInu Monika Farkašová. Přečtěte si její článek taky.

Fakt nemusíte být všude. Digitální marketing je plný pěkných třpytivých trendů a s nimi spojených plašanských článků. Pokud jste fajnšmekr, rád byste si vyzkoušel všechno. Za ty peníze (a energii) to ale zpravidla nestojí.


5) Relax a little.

Klidného digitálního marketéra, který s chladnou hlavou shrne pozitiva i negativa každého trendu, ocením na schůzce víc než horlivého plašana.

Tak to taky vyřiďte nejbližšímu plašanovi.

Ať je v našem rybníčku do pár let o to víc rozumných trendomilů.

A míň digimrdek.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..