01
/
01
/
Daniel Krásný

15 věcí, které se v roce 2022 stanou ve světě sociálních médií

Jak praví největší klišé herních recenzí všech dob, rok se s rokem sešel.

A já se tak můžu oprávněně oddat své oblíbené kratochvíli.

Zahrát si na patnáct minut na slepého proroka a s nadhledem vystřelit od boku stejný počet tipů, které by se ‚mohly‘ stát ve světě sociálních sítí v průběhu roku 2022.

Tak pojďte. Hádejte (se) se mnou!



1) Facebook bude pokračovat s rolováním svých Audio Rooms. Už teď se v HQ tuší, že to může být slušný touchdown. Lidi si na Clubhouse letos ověřili, že klábosení je docela prima věc a Facebook je ideální platforma na oslovení mas. Kupte si mikrofony, dokud jsou levné. Příští rok si taky zaklábosíte.


2) Nejlevnější platformou pro reklamu budou Instagram Reels. Facebook (sorry, Meta!) bude tlačit lidi do používání a firmy do inzerce všemi možnými způsoby. Skandálně levná reklama (daná tedy i nedostatkem kvalitní reklamní konkurence) bude rozhodně jedním z lákadel. Zvažte.


3) Instagram bude obecně bušit do eCommerce, až mu z toho budou rudnout pěsti. Bude nadále zjednodušovat možnosti, jak na svých kanálech nechat promovat sebemenší obchody a eshopy. Pozornost se bude držet na Reels (jak jinak), jejichž editor bude jemně zjednodušen pro ‚mileniály‘, čímž se filosoficky trochu trhne od zetkového TikToku. Čekám taky větší porci změn typu ‚odkazy ve Stories pro všechny‘. Algoritmus začne být svolnější i k příspěvkům, které lidi skrze linky odvádí z platformy pryč.


4) TikTok se stane nejdůležitější sociální sítí pro marketéry. A bacha, neříkám, že úplně právem. Je to ale sociální síť, o které se mluví, jsou na ní – ti, o něž všichni usilují – mladí, frčí na ní trendy (což už na Facebooku a Instagramu moc ne) a málokdo jí rozumí. Vlastně se nám tady opakuje nějaký rok 2015, kdy si značky nevěděly rady s Facebookem a Instagramem, ale CHTĚLY tam být. Predikovat vývoj TikToku si netroufnu. Dokážu ale predikovat vývoj social media agentur, které to s TikTokem nebudou umět. Zhynou.


5) IGTV umře, ale nikdo to neřekne nahlas. Pomalounku polehounku splyne se Stories a s Reels, až najednou zjistíte, že nic s tímhle názvem neexistuje. Šedesátisekundová Stories budiž dalším věrozvěstem mojí predikce.


6) Nástup TikToku paradoxně pomůže i dalším sociálním sítím a komunitním platformám. Marketéři začnou brát v potaz, že sociální sítě nejsou jenom Facebook a Instagram, a začnou se jimi trochu víc bavit. Děkovat bude Twitter a Pinterest. Nepůjde o žádné hluboké úklony, ale něco to hodí.



7) V srpnu oznámí Twitter, že ruší funkci Spaces. Započne tak tradice, ve které Twitter každé léto zruší něco, co předtím obšlehne jinde a nikoho to reálně netankuje.


8) Linkedin bude i letos přešlapovat velmi nejistě, i když bych jim ze sympatií přál opak. Už se nebudou pouštět do bezhlavých kopíráků jiných sítí (sbohem, bezzubá LinkedIn Stories) a znovu se zaměří na LinkedIn Live. S těžkopádností LinkedInu vlastní se ale ani v roce 2022 nepodaří službu udělat natolik intuitivní, aby ji někdo reálně používal.


9) Na jaře roku 2022 oznámí LinkedIn testování nové nativní audio funkce ala Clubhouse. Vtipní glosátoři jim pod tuto zprávu začnou divoce sdílet obrázky loga Internet Exploreru.


10) Amazon nechá nadále hnít knižní sociální síť Goodreads. Těžit z toho bude mladá sexy služba Storygraph, o které se začne mluvit i mezi českými knihomoly. Už teď je dobrá a do roka ještě chytí slinu.



11) Jakkoliv budou marketingoví experti tlačit mikroinfluencery, největší sílu budou mít nadále ti obrovští. Bobtnat bude především rozsah produktů a služeb, které budou skrze své Instagramy nabízet. Té exotice se všichni podivíme. Nejdál bude tradičně Leoš Mareš. V únoru bude mít slevové kódy na FRIDA MOM Must Have Sadu pro ženy do porodnice a bude ji zkoušet na vlastní kůži.


12) Francouzské sociální síti YUBO se bude slušně dařit. Pár milionů nových lidí si všimne, že se na ní velmi příjemně hledají lidi se stejnými zájmy a že se jí vlastně daří to, co se spontánně nedaří Facebooku s jejich Skupinami.


13) YouTube Shorts bude médium se zlatou lžičkou v puse. YouTube ho bude tlačit zleva zprava, zalévat ho penězi a doufat, že se z něj stane takový TikTok pro zoomery mileniály. Budeme proto vídat další světové hudební umělce, jak lezou do vany v pitomě nekonečném gifíku.



14) Instagram zruší účet Madonně po vydání velmi explicitní fotky její vagíny.


15) Dan Vávra neoznámí prezidentskou kandidaturu, ale odhalí svoji vlastní sociální síť SKALD. Jejím ústředním key selling pointem bude absolutní svoboda slova.


Loni jsem v těch konkrétních tipech moc úspěšný nebyl. Namísto Houseparty zazářil (a zase poslušně zhasnul) Clubhouse, namísto SPOLU měli úděsnou SoMe kampaň Piráti, a Agraelus se bohužel nestal černým koněm letošní Stardance. V těch obecnějších tipech jsem ale byl o dost přesnější.

Letos poprvé jsem kromě patnáctky těchto svých „zaručených“ predikcí sepsal i pětici bez uvozovek. Najdete ji na Marketing & Media a můžete ji brát vážně.

Tak zase příští prosinec.

Naviděnou v lepších časech.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..