Nedávno mi jeden kamarád říkal, že uvažuje nad kariérou coby social media manažer. A když to říkal, říkal to pyšně. Asi čekal, že ho poplácám po ramenou, podpořím, nahodím vtipnou historku a dodám, že to bude prdel. Namísto toho jsem se ho zeptal: „A rozmyslel sis to pořádně?“ a připadal si přitom jako doktor Kazisvět.
Dělat marketing na sociálních sítích zní zdánlivě hustě a prostě.
Pivča s klienty, kafča s modelínama z Instagramu, home office a čachry machry s TikTokem.
Tu opravdovou stránku totiž nenastavuje anfas skoro nikdo. Ve skutečnosti je totiž social media manažer jako taková ta malá kapka Jaru z televizní reklamy. Jedna kapka, co zvládne umýt padesát talířů. A která přitom, s trochou pracovní smůly, ustavičně přemýšlí, jestli už to všechno náhodou není kapka poslední.
Social je uměle vyžádaná kvantita
Berte ten pesimismus s rezervou. Sestrojil jsem ho ostentativně jako když farmář stlouká strašáka, aby odpudil vrány. Faktem ale je, že marketing jako obor nebyl před pár lety na příchod sociálních médií připravený. A pořád si na ně úplně nezvyknul.
Vezměme si jako příklad prachobyčejnou Tatranku.
Lidem vlastně nepotřebujete říct o moc víc, než že je Tatranka dobrá oplatka, kterou si můžete vzít na cesty do batohu, protože se na sluníčku nerozteče. „Starý marketing“ by naladil slogan, pořešil to nejdůležitější a koncentroval síly do několika všeříkajících reklam. To celé je setsakra těžké, wtz. Čím ojedinělější totiž reklama je, tím větší konsensus s návrhem všeho musí panovat.
„Nový marketing“ ale přidává k tomu starému i příměs uměle vyžádané kvantity.
Celosvětové marketingové trendy praví, že by Tatranka měla mít svůj Facebook a Instagram. Že to je přece základ toho „nového marketingu“.
Prostou implikací to ale znamená, že chuděře Tatrance uměle přibudou dvě nová média, která se z podstaty jejich charakteru musí pravidelně krmit obsahem. Položme si jednoduchou otázku. Kde má Tatranka, kterou Československé čokoládovny dělaly skoro úplně stejnou už v době, kdy Jiřině Bohdalové začalo rašit první akné, brát každý týden čtyři pět nových sdělení?
Je to přece oplatka. Žádný Honza Mühlfeit.
„Starý marketing“ je něco jako Leoš Mareš, když dělá koncert v O2 Aréně. Precizně zkouší. Měsíce ho ladí. Domlouvá hosty. Má exaktní plán, co se bude dít, od první až do poslední minuty. A protože je profík, stojí ten pompézní výsledek za to. „Nový marketing“ je ale jako Leoš Mareš, když se pokouší dělat late night show. Do prvních pěti dílů hodí všechny své svěží nápady. A od toho šestého je z toho ajfru vyždímaný jako citron.
To dilema všech podobných Tatranek v nových médiích je zkrátka děsně ambivalentní.
Je totiž žádoucí na sociálních sítích být. Na sociálních sítích jsou totiž v roce 2021 lidi. Je ale dlouhodobě vydatná dřina tam pro všechny možné Tatranky vymýšlet obsah.
(A pokud by vám, milí potenciální social media manažeři, tahle porce demotivace nestačila, níže máte dezert.)
Značkové srdce i vytříbený vkus
Z pozitivnějšího hrnku.
Abyste mohli dělat marketéra značek na sociálních sítích, potřebujete k tomu apartní starter pack:
- Cit pro dlouhodobou strategii
- Solidní kreativní bázi
- Rozhled
- Vkus a cit
- A jistou porci sebereflexe.
Bez dlouhodobé strategie shoříte jako troud. Rok budete recyklovat ten samý obsah pořád dokola. Bude to nudit vás. A stejně jako v jakémkoliv jiném odvětví – co nudí vás, bude zákonitě nudit i všechny okolo. Každý social media marketér tak musí být i trochu kreativec. A ačkoli jsou v agenturách specializovaní kreativci, kteří rádi pomohou, je zapotřebí si být „v běžné exekutivě“ jistý v kramflecích. Pokud ve vás není ani zbla kreativity, tahle práce vás jednoduše nebude vůbec bavit.
O důležitosti mít dobrý rozhled už jsem psal. Stejně tak o tom, že to celé jde dost hůř bez sebereflektivního zkoumání vlastních věcí minulých.
Zbývá vkus.
O vkusu se v chytrých knížkách moc nepíše, ale k dobrému social media manažerovi patří s takovou samozřejmostí, jako k Janu Přeučilovi klobouk. Každou svou značku musí social media manažer cítit minimálně stejně dobře jako její branďák. Koneckonců social media manažer je ve výsledku jejími ústy, které promlouvají ikskrát za měsíc k lidem. Měl by značku mít ochutnanou, pokud slouží ke konzumaci, nebo vyzkoušenou, pokud se užívá. A přistupovat k ní v rukavičkách, vkusně, s citem, byť se svojí vlastní originalitou.
Social media manažer je jako babička, která má na prázdniny půjčená vnoučata.
Vykrmí je tím, co umí nejlépe uvařit, chová se k nim s nevídanou vřelostí, rozmazluje je. Zároveň ale dobře ví, že nejde o její vlastní děti. Že je na konci léta vrátí rodičům. A že tu není od toho, aby je týden co týden převychovávala k obrazu svému.
Nejdůležitější úkol social media manažera
Tohle všechno vede k tomu nejdůležitějšímu. Dvěma termínům, kterým se v agenturním prostředí v zásadě přezdívá jenom anglicky. K jednotlivým postům. A k té podělané late night show, tedy k měsíčnímu content plánu.
Základním úkolem a cílem práce social media manažera není nic jiného než dlouhodobě přenášet na lidi atmosféru značky.
Zapišme si to pro jednou všichni hluboko pod kůži.
Marketing na sociálních sítích je trochu jako busking.
Vyskytujete se na nějakém exponovaném místě, kudy projde denně hromada lidí. U Palladia třeba. A rozjíždíte to tím, co umíte. Hrajete na kytaru. Zpíváte. Tančíte. Vyprávíte vtipy. Kouzlíte. Ti lidi kolem nepřišli za vámi. Nekoupili si lístek do divadla a teď celí natěšení nečekají, co se bude dít. Procházejí a mají hlavy sklopené dolů. A záleží jen na vaší schopnosti zaujmout, jestli se na vteřinku zastaví, pobaví nebo dokonce přihodí zlatku.
Na Tatranku není na Instagramu taky nikdo dvakrát zvědavý. A záleží jen na vašem umění, jestli se lidi ve všem tom scrollování na vteřinku zdrží u toho vašeho buskera.
Stejně jako kdekoliv jinde jsou i na sociálních sítích věci, které mají lidi radši než jiné. Bestsellery. Sociálně mediální guláš a pivo.
Lidi na Facebooku mají třeba rádi vtipy. Prostě mají. Rádi si je osvojí, zasdílí, ukradnou, lajknou, cokoli. Ukout jako značka na sociálních sítích dobrý vtip je ale marketingová masterclass. Aby byl dobrý, aby předával atmosféru značky, aby prostě nepůsobilo na první dobrou divně, že moje zubní pasta vypráví vtip. Značek, které tohle umí, je nejen v Čechách hrozně málo. A v Socialsharks jich pár děláme.
Jako social media manažer nejste nic jiného než rozprašovač značkové atmosféry. Z vaší kreativy by lidi měli ‚mít pocit‘. Měli by z ní cítit vaši značku jako z šik ženské příjemnou toaletku.
⛔ Nefoťte svůj produkt na trávě s narciskami jen proto, že je jaro. Prodáváte rázem atmosféru jara, nikoliv atmosféru značky.
⛔ Neptejte se lidí v popisku příspěvku, co plánují dělat o víkendu. Nikdo vám neodpoví a budete vypadat jako ten nejméně oblíbený kluk ve třídě.
✅ Vydefinujte si se svým týmem a se zástupci značky, co chcete na sociálních sítích říkat. Jste Tatranka? Dlouhá léta říkáte, že jste „energie sbalená na cesty“? Uvažujte předně tímhle směrem. Udělejte z vašeho Instagramu veliký doporučovač výletů. Kupte si do kampaně Ziburu nebo Hejlíka. Vybízejte rodiny, aby vyrazili na túru jen tak. Co já vím.
Až se vás ale na boardové schůzce u klienta někdo zeptá, proč děláte, to co děláte, základní odpověď by se měla umět vejít do jedné věty.
Nekuř, cvič a zakrátko budeš zase chlapík
Možná vám někdo z okolí taky sdělí, že by chtěl být social media manažerem. Nebo nad tím možná právě uvažujete vy.
Je to fajn práce.
A halda lidí si o sobě myslí, že ji perfektně umí, i když se ve skutečnosti jen rochní v nudném průměru. Social media marketing je totiž pořád ten „nový marketing“. A marketérů, ať už na té agenturní nebo klientské straně, kteří ani v roce 2021 vůbec netuší, co přesně tenhleten druh marketingu značek obnáší, je nadále ukrutná hromada.
Je to prima práce a zatracená řehole k tomu.
Pokud v sobě ale máte aspoň tři lístky z onoho pětilistého starter packu a neobrátil se vám z tohohle článku kufr, přijďte si klidně zabuskovat k nám do Socialsharks.
Předpoklady jsou důležité.
Zbytek už je jenom píle.
12. 8. 2021 -
Super článek…já se jím stát nechtěla, ale minulý rok v lockdownu to rozhodl za mě 🙂