Svoje každoroční ‚social media trendy‘ dělám naschvál trochu silácky.
Dost konkrétně, trochu radikálně, bez hlubších podkladů, absolutně podle vlastní intuice. Tak, aby je vás bavilo číst a diskutovat o nich. A taky abyste posté nečetli vágní předpovědi o chatbotech, které snad na oborových webech musí kopírovat z předpředloňska.
Letos to zkouším zase.
Střelecky. Místy bulvárně.
Asi se nestanou všechny. Ale ani jedna z těchto událostí by mě v roce 2020 nepřekvapila.
1. Čím dál víc lidí u nás bude obsah hltat ušima. Na Spotify vleze několik silných jmen s novými podcasty a najdou si tak svá publika. Značky to zkusí taky. Některé ale po dvou dílech zjistí, že nemají lidem absolutně co říct.
2. Instagram letos trochu hibernoval, aby to v roce 2020 zas načutnul. Značky se budou především předhánět, kdo má hezčí a efektnější AR filtr, až vás to začne uživatelsky štvát. Budou totiž ve své snaze působit jako hříbata, která se snaží poprvé postavit. Pár Železníků a Tlumenů se tu ale nakonec přece jenom rozkluše.
3. IGTV pořád věřím, i když ho budou značky v Čechách celých dvanáct měsíců úspěšně ignorovat. Instagramoví influenceři si na něm ale zkusí formát tematických seriálů a bude jim to záviděníhodně šlapat.
4. Uživatelé se začnou učit, že Facebook a číslo jejich kreditky jsou nejlepší kamarádi. Vyrovnávání se s kámoši přes Messenger a testování Facebook Pay bude jen začátek. Placení za prémiový obsah ve skupinách nebo kupování produktů přímo na platformě bude krok dva. Čili jo. Už na vás bude Zuckerberg vědět naprosto všechno.
5. V Čechách se pěkně zadaří Netflixu. Rodiče mileniálů dostanou předplatné pod stromeček a tedy pochopí, co je na tom tak super. Hezkých středoevropských statistik si všimne i Facebook. A Facebook Watch zaznamená vydatný koncepční upgrade. Přiblíží se Netflixu.
6. I do Čech vstoupí ambiciozní sociální síť pro maminky Peanut. A pár měsíců na to už bude Peanut znát každá druhá těhule.
7. O Twitteru nepíšu. Nestane se na něm za celý rok totiž vůbec nic.
8. V druhé polovině roku se začneme utvrzovat, že se TikTok dočká podobného osudu jako Snapchat, a zapíše se mezi ty social media trendy, které přišly a zničehonic zase odešly. Nadále si bude žít svým životem, mezi naprostou social media elitu se ale nedostane. Nejmladší generace si o rok později, jako již poiksté, najde něco nového, neokoukaného. Zvykneme si, že to tak bude asi vždycky.
9. I díky Martinu Hoškovi začne český marketing objevovat Linkedin. K velkému překvapení některé značky zjistí, že influenceři nemusí být jen polonahé fitnessky z Instagramu, ale že je Linkedin plný opravdových influencerů z manažerských pozic, které lze relevantně oslovovat reklamou. V Socialsharks to už samozřejmě už víme dávno.
10. Instáčoví influenceři budou nadále v kurzu. Značky začnou objevovat ale i atraktivitu vzájemných brandových spoluprací. Chipsy si třeba pošérují mediální prostor s pivem. Jejich social media agentury se na desáté vzájemné schůzce povraždí.
11. Napříč sockami začnou značky řešit, jak to udělat, aby jejich reklama nevypadala, ehm, jako reklama. Ten, kdo jako první odhalí způsob, jak v korporátním světě prosadit autenticitu, bude bodovat. V roce 2020 se nad tím ale bude zatím jen divoce přemýšlet. A někde ani to ne.
12. Loni jsem její příchod předvídal, k mé radosti skutečně dorazila. Social media appka pro psy PatchPets aktuálně sbírá první uživatele a na videu vypadá přesně tak, jak jsem si jí vysnil. Tahle věc bude jednou velká. V roce 2020 ale zatím ještě ne.
13. Kontakt s lidmi se v očích firem definitivně promění z „kecání s fanoušky“ v seriózní customer care segment. A poměrně dost značek se to bude snažit vyřešit koženými prefabrikovanými chatboty. Samozřejmě neúspěšně.
14. Josef Kokta oznámí, že začal znovu pracovat na vývoji své vlastní pozitivní sociální sítě s názvem Jo!
15. Karel ‚Kovy‘ Kovář dostane na podzim svou vlastní talk show na České televizi. S Shopaholic Nicol coby klíčovou moderátkou Snídaně s Novou se tak dokonale uzavře několik let vyprávěná pohádka: Televize je mrtvá, YouTube je budoucnost zábavy. Ve vzduchu bude viset i pokračování pořadu GoGo Šou, tentokrát v hlavní roli s YouTuberem GoGoManTV.
Tolik toho.
Loni jsem social media trendy trefil zhruba osmkrát. Skóre mi zkazil především Facebook, na který jsem byl moc hr. Své tipy o Facebook Watch a placených skupinách bych ale mohl v mžiku zkopírovat a vložit do letoška. Pořád jim věřím.
Aplikace MarcoPolo zas v roce 2018 nastoupila a v roce 2019 zhasnula. Její nápad mi pořád připadá fajn. Tak možná někdy jindy, s někým jiným.
Souzníte?