01
/
01
/
Daniel Krásný

Jak bude vypadat Facebook za pět let?

Před dvěma týdny jsem dělal interview pro slovenský marketingový měsíčník Stratégie.

A dostal jsem při něm na závěr všetečnou social media otázku: jak budou vypadat sociální sítě za pět let.
Schválně si ji v anglickém překladu vygooglete.

Najdete hromady článků o tom, jak všechno pohltí video, jak budou všichni používat jen mobily a že pofrčí integrovaný marketing.

Bla bla bla.

O dost možná nejzásadnější změně v používání Facebooku jako dominantní sociální sítě se ale vesměs moc nemluví. Přitom existuje miliarda indicií, včetně toho, co říká o Facebooku sám Mark Zuckerberg, i toho, jak se začíná proměňovat mobilní aplikace. Nebo třeba i faktu, že do skupin mohou vstupovat stránky, a dokonce si do nich napojit i pixel.

Tak schválně.

Pokud spravujete značku na Facebooku i Instagramu, nebo aspoň obsluhujete své vlastní profily, možná jste v posledních pár letech narazili na problém. Co kam vlastně postovat? Vždyť jsou obě sítě skoro o tom samém. Na obě patří fotky. Na obou najdete Stories. Na obou už pomalu máte všechny své aktuální přátele.

Máte dva profily a pořádně spravujete jenom jeden z nich.


Jak se odliší Facebook od Instagramu?

Instagram bude za pět let hodně podobný jako teď. Bude generovat velké influencery, bude stylový, krásný a velký. Pokud přijde něco nového, tak to půjde po krku YouTubu a Pinterestu. To abyste v ideálním případě tyhle dvě služby vůbec nepotřebovali k životu. Fuj!

Facebook se změní zásadněji. Polehoučku se promění v něco, co jsme všichni měli rádi v dobách, kdy Facebook ještě neexistoval. Chodili jsme na zájmová fóra a znali tam všechny tamní uživatele.

Já jsem si takhle ujížděl na jednom českém fóru o Mafii.

Řešili se tam easter eggy, návody, triky. A zároveň jsme si sdíleli i tipy na podobné hry, gangsterské filmy a tak podobně. 

Byl to vpravdě krásný 🌍.

Především proto, že se člověk (sic pod drsňáckou přezdívkou) nemusel přetvařovat pro ostatní. Mrcasil se ve skupině s dalšími podobně naladěnými pošuky. Všichni používali stejný jazyk. Těšili se, co ostatní napíšou. Na jeden balast připadalo pět příspěvků, které vás skutečně zajímaly.

Ukázka Lessons ve Skupinách

Všechny ty senza věci by nyní Facebook rád vrátil na světlo.

Díky funkci, která se jmenuje Facebook Skupiny.


V kolika skupinách jsi, tolikrát jsi člověkem.

Člověk se během svého života dobrovolně i přirozeně stane členem řady nejrůznějších komunit. Skoro každá taková komunita může mít svou vlastní Facebookovou skupinu.

Tak třeba:

  • skupina sousedů z vaší čtvrti,
  • skupina spolužáků z vejšky,
  • skupina milovníků béčkových hororů,
  • skupina hráčů videoher nad 25 let věku,
  • skupina novopečených otců 👶,
  • skupina amatérských kovosvářečů,
  • a dlouhá řada dalších.

V každé této skupině jste trochu jiným člověkem. V jedné fanatickým fanouškem hororů, který považuje Roba Zombieho za nejlepšího režiséra na světě. V druhé sousedem, co prodává pračku a přednostně jí nabízí lidem v okolí.

Báječné je, že v každé takové skupině se nachází alespoň jeden influencer. Nemusí vlastnit nádherný Instagramový feed, ani YouTubový kanál. Jen je prostě důvěryhodný, má velké znalosti a jeho příspěvkům přikládáte váhu.

Facebook se zkrátka podle mého názoru vynasnaží, aby se co nejdříve stal z jednoho rozplizého feedu členitým souborem zajímavých skupin.


Facebook Skupiny? Hozená 🥊 pro značky.

Uživatel Facebooku může z takové změny být v klidu. Je to pro jeho dobro. Pro jeho relevanci, přehlednost, užitečnost, pohodlí. 

Značky zato nemají nač čekat. Je třeba připravit se na budoucnost. Připravit se na ještě výraznější útlum zásahu. Připravit se na fakt, že se teprve ukáže, kdo je mistr onoho propíraného „community managementu“.

Už to totiž nebude jen o odpovědi na komentář pod reklamou. Ale spíš o vytvoření komunity jako takové.

Koneckonců, Facebook bude pro své Skupiny značky potřebovat. Jejich úmysly a jejich rozpočty. 

Pokud tedy můžu poradit jednu prostou věc, přinejmenším se u svých značek zamyslete. Především nad tím, jestli:

  • oslovujete svým produktem mimojiné i nějakou specifickou, úzkou, obtížně zasažitelnou cílovku,
  • můžete mezi svými konzumenty vyselektovat „heavy-usery“ nebo loajální fanoušky,
  • podnikáte akce, které jsou zajímavé jen pro omezený počet lidí.

A zkuste zapřemýšlet, jestli by takovým informacím nebylo lépe ve Skupině. Na Stránce totiž jsou pro 99 % lidí totálně bez užitku.


Zkrátka se připravte.

A pokud vám chybí vaše oblíbené fórum z doby „před Facebookem“, zkuste si na Facebooku založit Skupinu vhodnou pro stejné nostalgiky, jakými jste i vy.

Třeba tu Skupinu jednou lidi najdou.

A třeba vám tam bude fajn.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..