Je lehký mít práci social media kreativce rád a je stejně lehký ji brzo začít nenávidět.
Představte si totiž situaci, kdy nastoupíte do agentury jako elév a nemáte tu kliku, že vás vede člověk, co má jednu ruku pevnou a druhou ukazuje směr.
Svěřej vám prvního klienta.
Třeba jogurt pro děti s křupinkama.
A vy začnete zběsile ten jogurt s křupinkama fotit kdekoliv. Nejdřív na stole s pastelkama. Pak na talíři s hruškou a rajčetem jakože zdravá svačinka. Pak vám začnou docházet logický místa a začnete jogurt s křupinkama fotit venku. Na trávě. Na hřišti. Před základní školou, z čehož si div nezaděláte na problém, páč dospělej člověk se zrcadlovkou a jogurtem s křupinkama nevypadá u školy úplně košer.
Protože se vám postupně vyčerpaj všechny místa okolo sídla vaší agošky, občas ten jogurt s křupinkama klíčujete do Shutterstocku. Procházíte a vybíráte hezký děti a doufáte, že je u nich dostatečně velký místo, aby tam grafik dokázal vkouzlit kelímek.
Taková práce stojí za pendrek.
Nejdřív totiž něco vyfotíte a teprve pak hledáte smysl. Píšete copy jako tu poslední tvůrčí věc a vůbec nemyslíte na to, co by mělo bejt sdělení toho všeho a jestli se ten jogurt v trávě na vostrym slunku nezkazí během půlvteřiny.
Střílíte naslepo. Jedete kvantitu. Strkáte hlavu do huby vyhoření.
Výsledků takový práce je totiž několik.
- Ty samotný posty nebudou vypadat zle. Váš fotograf Míla je dobrej fotograf. Vy se taky budete zlepšovat v kompozici a začnete chápat problematiku dokonalýho fletleje. Když se povede obzvlášť pěkná fotka, získá nějaký lajky a vy budete pyšnej jako páv.
- Vaše ego ale začne bortit klient. Brzo totiž zjistí, jak děsně na vodě vytváříte všechny ty vaše fotky. A jen co zavětří, že nemáte kloudnej argument na otázku, proč jste vyfotil jogurt s křupinkama zrovna zavěšenej na větvi olše, co stojí u vás na parkovišti, začne si to feedbackování brzo ďábelsky užívat.
- Vy se v tom brzo utopíte. Už předtim vám docházely nápady, a teď je to ještě horší. Klient vám vrací posty a vy operativně vymejšlíte, co s tim. Začnete to v sobě kumulovat jako papiňák. A brzo to někdo schytá.
Jestli je vám tohle povědomý z vaší pracovní zkušenosti, mám pro vás blbou zprávu. Problém není ve vás, ani v klientovi. Máte blbýho šéfa. A je na čase, pokud vám tohle vadí, se poohlídnout jinde, kde s váma rádi budou pracovat. Třeba jako my v Socialsharks.
Jak se z obsahu nepodělat?
Jako kreativní ředitel mám pro naše nováčky přichystaný úvodní antivyhořovací školení. Na konkrétních příkladech se snažim ukázat, kde je ten čudlík, co přepíná vaše myšlení a jak se správně mačká.
Celou jí sem nedám, je totiž prvok-only. Rád se ale podělím o dva typy, který jsou pro mě klíčový.
1) Každej příspěvek má mít parametry.
A ty parametry, který může takovej post na sociální síť mít, jsou:
- brandozvedač – pomáhá zvýšit povědomí o produktu.
- personalizátor – je ovlivněnej podle cílovky, na kterou míříte.
- okochytač – nesplývá s feedem, zastaví vás ve scrollování.
- rozmnožovač – má jasný call-to-action.
Každej váš post by měl splňovat nejmíň tři z těchhle parametrů. Když splňuje všechny, budete za hvězdu. Tři ale stačí. A mnohdy to ani jinak nejde. Pro příklad uvádím například příspěvek ze stránky Kinder Bueno.
BRANDOZVEDAČ
Nespornej a přitom nenásilnej. Psychologicky působí pozitivně, že na kreativě není obal tyčinky. Jeho design však připomíná doprovodnej odznak a povědomej font. Tohle mě baví.
PERSONALIZÁTOR
Tam není. Jen si přečtěte komentáře. Příspěvek moc bavil holky, co mají ségru. Zároveň ho však viděli i jedináčci.
OKOCHYTAČ
Jednoduchej design s výrazným textem je populární na sociální síti i na billboardech. Eyecatchy tenhle post rozhodně je. Neni sporu.
ROZMNOŽOVAČ
Exaktně není napsanej, ale je tam. Jen si projděte komentáře, kde se hromadně označujou ségry. Prostě to zabralo.
Suma sumárum, tři ze čtyř. A jsem s tim takhle úplně v pohodě.
2) Musíte o tom vědět.
Největší čelinž je takhle uvažovat už dopředu a nehodnotit vytvořený příspěvky až ex post. Co vám to přinese? Zkušenost. Marketingový ostruhy namísto zběsilýho focení jogurtu s křupinkama kdekoliv a jakkoliv. A hlavně expertízu vůči klientovi, až se vás zeptá, proč jste ten jogurt dali sem a ne tam.
Tak schválně.
Projděte si příští měsíc svůj content plán a udělejte si zběžnou revizi vašich jednotlivejch příspěvků.
Prospěje to vám. A i klientovi.