Dlouho jsme váhal nad blogovým článkem, kdy bych se tak nějak vizionářsky mrknul do budoucnosti sociálních médií, dal do kupy pár trendů a pak si mnul ruce, jak jsem to celý pěkně trefil.
Jenomže jsem zjistil, že mě to nebaví. A raději si místo obecností troufnu na spekulativní konkrétnosti. Inspirován Honzou Modrákem a jeho herní křišťálovou koulí, která mě v minulosti bavila číst na jeho Play Forever blogu, jsem si rozhodl zahrát na prognostika. A jednou docela seriózně, jindy spíš z čistý legrace jsem se rozhodl shrnout patnáct věcí, které se letos prostě stanou.
Takže?
- Největším změnotvůrcem bude stejně jako loni Instagram. Po reklamách ve Stories, livestreamingu a rozšíření reklamních formátů si dá ale chvíli oraz. V létě přidá možnost seřazovat fotky na profilech nejen dle času, ale i podle popularity. Zkrátka abyste při návštěvě cizího účtu hned viděli, které kousky mají nejvíc srdíček. Půjde je filtrovat i podle jednotlivých roků, čímž se dokonale absorbuje hanebné cosi jménem „The Best Nine“.
- Ani v roce 2017 neumožní Instagram přímo podporovat reklamou příspěvky uveřejněné na profilu.
- Krok vpřed si užije funkce Discover. Uživatel bude požádán Instagramem, aby vyplnil okruhy svých zájmů (Móda, Doplňky, Interiéry, Dezerty, Basketbal…), to aby se mu nabízel skutečně jen obsah, co ho na sto procent bere. A jo, z Pinterestu už zbude jenom ohlodaná kost.
- Facebook se bude snažit podporovat uživatele v používání livestreamingu na osobních účtech. A to tím, že si budete moci díky detekci obličeje dělat obrovské oči, mluvit jako chipmunk nebo dát na hlavu obří virtuální klobouk. Bude vás to štvát. Děti ne.
- Objeví se nová aplikace od Facebooku s názvem Facebook Reviews. Využije rostoucího množství uživatelských recenzí na stránkách podniků a vytvoří ambiciózní konkurenci Foursquare a Yelpu. Nejdřív bez reklam. Potom s.
- Nadále se budou rozevírat nůžky mezi Facebookem a Instagramem. Facebook se bude snažit ze všech sil, aby Instagram nadobro ztratil pověst stylového přívěšku a stal se natrvalo sítí první volby.
- Firmy začnou do reklamy na Facebooku a Instagramu investovat víc. Ve většině případů to budou značně neefektivní investice. Bohužel.
- Zazáří jedna nová sociální síť založená na videobsahu. Dost možná se bude jmenovat Musical.ly.
- Objeví se hned dva noví hráči na poli augmented reality se silnými značkami v zádech. Uspěje jen jeden. A zas to půjde úplně mimo mě.
- LinkedIn se zaměří na interní sociální sítě uvnitř firem a stane se sebevědomým konkurentem Workplace, Yammeru nebo Trella. V rámci své nové platformy bude mít v rukávech hned několik silných trumfů. A nepůjde jen o mamutí firemní OneDrive, ale i o Word, Excel nebo PowerPoint.
- Twitter se pokusí o pár novinek, ale půjde o výstřely do tmy. Limitem znaků u příspěvků se hýbat nebude, zaměří se spíš na vylepšení textového live obsahu. Ke konci roku přesto dojde k prodeji. Koupí ho Google.
- Zato Snapchat zůstane svůj a zas nás všechny překvapí. Zatímco Instagram a Facebook budou absorbovat novinky odjinud, Snapchat bude znovu udavatelem trendů. Nakopne totiž hned dvě věci. Firmy nahlodá na jednoduché nakupování produktů přímo přes aplikaci, uživatele sejme prvky augmentované reality. Ti, co loni odinstalovali, budou prostě letos hledat své zapomenuté loginy. Tak jako já.
- Google oficiálně oznámí konec podpory Google+ jako sociální sítě. Z ambiciózního projektu se stane jakási vaše „hlavní stránka“, na níž si vyplníte informace o sobě a Vyhledávač Google jí bude zběsile upřednostňovat před ostatními výsledky. Stane se tak jakousi alternativou projektu About.me.
- V druhé polovině roku zaplaví česká sociální média politická reklama. Pár kreatur se pokusí o videochat, který se samozřejmě zvrhne v brutální trolling. Nikdo už nebude na plakátech oslovovat Twitter (a už se teda nebude #Volit_Pravice), zato bude hodně selfíček a virálů. Hrdinou sociálních sítí se nestane ani Dominik Feri, ani Andrej Babiš, ale překvapivě Václav Klaus ml. s nejlepší politickou prezencí na sociálních sítích v historii České republiky. A někam se díky tomu dostane. Ještě ale nevím kam.
- A na závěr jasně nejméně odvážná predikce. Rok 2017 bude rokem videa.
Je mi jasný, že byste teď byly schopný napsat stoosmnáct důvodů, proč se nestane tohle a támhleto. Ale je mi to luft. Koneckonců, kdo by dokázal loni v lednu predikovat, jak Snapchat zazáří a zase zhasne, a že gymy nebudou jenom místa, kam lidi chodí cvičit.