Jak psát lepší herní recenze?

Pozitivní ohlasy jsou fajn věc.

Kór, když píšete nekomerční blog ve svým volnu, a sem tam se ze všeho toho psaní cítíte trochu vyhořele. Fajn zpětná vazba na poslední článek byla proto prima elánem do žil. A tak po týdnu servíruju nikoli tak pokračování, jako spíš krátkou nadstavbu. Psát recenze totiž zní hrozně jednoduše. Všude jich leží hromady. Přečtu si jedno SCORE a už to umím.

Nebo ne?

Samozřejmě, že to není taková prča. Tímhle postupem se naučíte slušně kopírovat, ale nikdy vás to nezačne bavit. Bude to nějakou dobu trvat. Možná rok, možná pět let. Vypsanost je totiž něco, co se nedá ošulit. Potřebujete propsat iks áčtyřek, abyste chytili do prstů cit. Nezávisle na tom ale dokážu sestavit aspoň pět tipů, které si sám i po letech při recenzování často kladu na srdce. Kupříkladu.

Číst nahlas je k ničemu.

Pokud teda zrovna nepíšete recenzi pro Re-Play nebo cokoliv, kde to doopravdy někdo, ehm, přečte nahlas. Ze začátku psaní jsem si všechno tiše přeříkával. Psal jsem, aby to vyhovovalo artikulaci. A pak mi to na papíře, když nevíte, co přijde dál za větu a kdy končí odstavec, nepřišlo dobrý. Čtěte si to po sobě v duchu. Změňte si formát stránky, aby se vám jinak zalámala slova. Přesně to se totiž s vaším textem stane, až zavřete Word a pošlete to šéfovi.

První odstavec vládne všem.

Recenze je více či méně krátkej subjekt. A umírám u každýho článku, kterej začíná dějákem. Je super vědět, že se tohle studio dalo dohromady v čekárně u zubaře v Los Angeles a první jejich hra dostala ve SCORE 27 procent. Ale když se všechny tyhle informace vejdou do první věty, která má dohromady čtyři řádky, je těžký číst dál. Vysypte na začátek to nejlepší, co umíte. A řekněte tak čtenářovi, že tenhle text by neměl odložit.

HOvorovost není hřích.

Tady na blogu píšu hodně hovorově. Je to tu neformální a píšu tu tak, jak mluvim, a jakýkoliv cizí slovo se hbitě snažim nahradit čechismem. Kdybych psal do časopisu o vědě, psal bych maximálně spisovně a korektně. Herní časák je někde mezi. Spisovnost je super věc. Ale nemělo by se to s ní přehánět. Hry jsou zábava. Texty by měly bejt taky. Nepišete čeďákovskou slohovku, ale text, co by měl odsýpat.

Dopište. A dejte hledat „který“.

Jsou dvě manýry, kterých když si všimnete a začnete je potlačovat, bude váš sloh o dost vzdušnější. První je slovo „který“. Slovo, co se rádo shlukuje do oblasti tří, občas i dvou vět. Doporučuju nenahrazovat „jenžama“ a „coama“, ale sem tam prostě změnit celou větu. Pomůže to. Druhá manýra jsou přirovnání použitá se slovem „jako“. Jasný, chcete bejt vtipný a sdělit, že je hra hloupá „jako sousedova stará“ nebo cokoliv. Příliš „jako“ ale textu škodí. A rovná se vtipu, kterej je do recenze našroubovanej za každou cenu.

Nepište, když není múza

Jasný, jasný, tohle se nevztahuje na uzávěrky a situace, kdy text odevzdáváte za pět minut půlnoc. Občas to ale prostě jde a občas ne. A vy to poznáte. Když nevíte, co do prvního odstavce, miliony věcí vás zajímaj víc než textovej editor a všechno vám trvá třikrát dýl. Výsledkem je většinou mizernej text a promarněná noc. Kreativní práce je bohužel trochu náladová mrcha. A vy musíte chca nechca přistoupit na její hru. A napsat to třeba zejtra.

Jak psát herní recenze?

A těchhle tipů by mohlo bejt mraky.

V málokterém herním médiu dostanete zadarmo nějakej workshop. Herní média jsou prostě plný samouků. Šaldové tu neexistujou. Jen tipy od dalších samouků, co akorát píšou o iks let dýl než vy.

Což je na tom vlastně to krásný. A uctívám každýho herního autora, kterýho dokážu mezi ostatníma rozpoznat. Strojenost stranou. Smrdí. V publicistice mi zaměnitelnost nevadí, tam je informace na první místě. Herní média by ale měla bejt hravá.

A jestli si myslíte, že zrovna vy píšete hravý články, pošlete mi odkaz.

Rád si počtu.

About the author

Daniel Krásný

Vedu tým social media manažerů v Socialsharks, přes deset let píšu o hrách do SCORE. Miluju seriály, knížky, kafe a tak.

A píšu tady o tom.

View all posts

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *