01
/
01
/
Daniel Krásný

5 věcí, které jsem zjistil za rok práce v sociálních médiích

Tenhle článek mi trval dlouho. Vlastně skoro dva měsíce. Začátkem července to byl totiž přesně rok, co jsem začal pracovat nejdřív jako exekutivec, posléze jako social media manažer v Socialsharks. Za ten rok práce jsem se toho naučil dost, a kdybych měl jmenovat všechno, článek by se jmenoval „1389 věcí, které jsem zjistil za rok práce v sociálních médiích“ a nikdo by ho nečetl.

Pětice je dobrý kompromis. A po dvou měsících hnětení se mi konečně podařilo upéct takovou pětku věcí, za kterou si maximálně stojím.

Před nástupem do práce jsem totiž ještě pořádně netušil…


1. Že příspěvky jsou jenom malá část práce

Aneb ano, teď bych sem mohl prsknout osmitisící variaci na ten obrázek s ledovcem, kde je vidět jenom vrchol, zatímco pod vodou je masivní šutr. Spravovat sociální sítě vypadá pro nezasvěcené děsně snadně. Možná si vás i přátelé ze školy, co dělají v bance/auditu/apod. budou u piva dobírat. „Hodit denně na Facebook pár statusů, rozdat pár srdíček a komentářů? Kdyby byly nohy na stole práce, byly by social media manažer.“

Psát texty a tvořit kreativy v reálu představuje zhruba tak desetinu vašeho času. Což vás bude nejspíš trochu srát, protože je to za a) ventil vaší kreativity a za b) něco, čím se můžete pochlubit rodičům. Zbylé dílky dne strávíte prezentacemi, reportováním, tabulkami, nastavováním reklam, plánováním, account managementem nebo zadáváním úkolů kolegovi… aby psal texty a tvořil kreativy.

Příspěvky jsou tedy spíš taková vaše výloha.

A vy se neustále staráte o to, aby do té výlohy bylo dobře vidět.


2. Že tím pravým uměním je dobrý mailwriting

Vyrobit prima příspěvek na Facebook, Instagram nebo kamkoliv jinam, to je taková malá milá rutina.  Dovede to kdekdo. Vyfotit balíček chipsů na trávě, zeptat se lidí, kam pojedou o víkendu a jakou barvu má jejich dnešní stolice. Na tom nic není. Mnohem složitější je však vyrábění příspěvků s určitým účelem. Tedy nikoliv jen proto, že je dneska pátek a v pátek jsem prostě klientovi slíbil post.

Ve většině případů vám vaši práci schvaluje klient. Klient, který má plné právo vám namítnout, proč jste dali k produktu prsatou blondýnu a ne medvídka koalu. A je zatraceně naprd nemít u sebe vysvětlení, proti němuž nelze nic namítat.

Umět si v rámci e-mailu, a navíc ve vší stručnosti, svou práci obhájit, je dovednost, která vám za a) ušetří práci a za b) zvyšuje renomé. Napsat kvalitní copy je super. Obhájit si ho jak před sebou, tak při komunikaci s klientem, to už je ale výhra.


3. Že čas a nápady spolu pořád bitkaří

Kdyby byla práce v sociálních médiích nějaká survival videohra, museli byste pečovat o dvě důležitá aktiva – čas a nápady. S tím časem je to jasné. Nikdo vám tu jasně nelajnuje, co budete kdy dělat a je zapotřebí si umět věci rozvrhnout, stanovovat priority, umět alokovat. Klasika, co se shoduje napříč různými pracovními obory.

Sociální média jsou ale turbulentní kanál. Pořád se v nich něco mění a vy musíte reagovat. Jindy na vás zase spadne PR krize jednoho z vašich klientů a vy máte o celodenní zábavu postaráno. A na tvorbu nových příspěvků nebo vymýšlení velké kampaně máte čas jen ve čtvrtek mezi druhou a třetí odpoledne. Tak si to dáte do kalendáře, protože si do něj dáváte všechno.

Jenomže ve čtvrtek mezi druhou a třetí má vaše múza zrovna volno.

A čas má zrovna jen tehdy, když ho nemáte vy.


4. Že to, co jste dělali včera, je navždy pasé

OK, pojďme ale na chvíli vstoupit do ideálního světa. Něco vás napadne a je to super. Říkáte to vy, říká to klient, říká to i množství lajků, sdílení, komentářů pod příspěvkem. Kolegové vás plácají po zádech a vy jdete domů s pocitem dobře odvedené práce.

Jenomže za pár dní se publikum vyčerpá, reklamu nahradí jiná a vy se ke svému super nápadu vrátíte leda v měsíčním reportu.

Práce v sociálních médiích je neuvěřitelně instantní. A obyčejný příspěvek, na který se dřete, kupujete propriety, razíte s fotografem přes půl Prahy,  aby na něm byly v pozadí vidět Hradčany, třikrát si kvůli němu voláte s klientem… to všechno za pár dní schramstne nekompromisní zub onlajnu. A občas to trochu bolí. A občas trochu víc.


5. Že je tu ještě spousta nezorané půdy

Na Facebooku a Instagramu se pořád něco mění. Nebo se zničehonic objeví Snapchat a Pokémon GO a vy na to prostě musíte reagovat. Při práci v sociálních médiích se nedá koukat sousedům přes plot a kopírovat to, co se vede jim. Nebo jako dá se to. Ale znamená to, že jste s něčím začali pozdě a že teda asi nepatříte mezi extraligu.

Extraliga je vůbec pojem. Jasně, že u nás existuje. A Socialsharks do ní zcela nekriticky patří. Jenomže o ní stále neví moc lidí a i ty nejlepší agentury u nás si to obecné povědomí teprve vyšlapávají.

Jen si na mě vzpomeňte, až budete pracovat v oboru a budete si o tom povídat se svými kámoši… „Jo tak ty děláš ty sociální média. To jsou ty soušlbejkrs, že jo.“

Takže je jen a pouze na vás, abyste to pole pomohli svým kolegům orat. A třeba se jednou v souvislosti se sociálními médii bude mluvit o vaší osobě.

 A to vlastně není vůbec blbej pocit.