01
/
01
/
Daniel Krásný

3 tipy, jak zlepšit copy na Instagramu

Nikdo o něm moc nemluví, ale je tam. Copy na Instagramu. Zatímco vypsaných školení na Facebookový copywriting je všude za korunu kornout, Instagramové kurzy se zabývají jediným – jak úhledně seřazovat na trávu obsahy dámských kabelek a jak se nestydět si pro dobrou fotku stoupnout na stůl.

Hypotéza je totiž jasná.

Zatímco na Facebooku člověk nejdřív vidí text, a teprv pak se mrkne na obrázek, na Instagramu je to naopak. Obrázek má v aplikaci přednost, uživatel ho vidí jako první a teprve po něm se objeví ten pidiprostor s textem. No jasně, to je ten rozdíl, kvůli kterému je copy na Facebook mnohem důležitější než to pro Instáč. Tam jde přece jen a pouze o fotky!

Jenomže. Zapněte si 9gag a prodírejte se tam novými vtipy. Kdo z vás si jako první přečte ten mnohdy i třířádkový nadpis nad každým frkem? Nikdo. Všichni sledujeme, co se stane v gifu a na co to zrovna přišel ten uhrovitý junák v bílém tričku na diskotéce. Důležitost copy souvisí s obsahem obrázku. Když blogerka zasdílí fotku svého šik outfitu, zvědavá followerka si text přečte ať tam či onde. To aby zjistila, jestli je to Zara nebo Tally Weijl.

Tento tip nechť spočine nade všemi. Následující trio je pak souhrnem mé každodenní praxe s klientskými účty.

1. NEBOJTE SE EMOTIKONŮ

České firmy jako kdyby měly z emotikonů fóbii. Texty na Facebooku jsou převážně úplně holé a pokud ne, rozlézá se v nich mrkací smajlík. MRKACÍ SMAJLÍK. Fakt že jo. Ten filuta, jehož mrknutí lze pochopit snad sto a osmnácti způsoby.

Na Instagram se emotikony hodí, tak s nimi nešetřete. Škála je ohromná. Od všech druhů emocí, po dynamit, až po WC ceduli. Hrajte si. Nahrazujte slova emotikonami a nechte fanoušky, ať se baví.

smajlici smajlici2

Barvy v textu upoutají pozornost, zastaví člověka od zběsilého projíždění zdi a dají i obyčejné větě nový rozměr. Zaprděnost na Instagram nepatří. Tak zkracujte, nahrazujte a překvapujte okolí.

2. bacha na videa. koušou.

Nekoušou nás. Spíš způsob, kterým běžně přijímáme obsah na Instagramu. Obvykle projíždíme zeď a svižně sjíždíme z jedné fotky na druhou. Když se ale zakoukáme do videa, má náhle příspěvek naši plnou pozornost. Kousnem se. A na pár vteřin se nevěnujeme ničemu jinému.

Když už lidi chytíte a máte je na háčku, je škoda jim trochu nepromluvit do duše. Už vám věnovali pár vteřin času, další vteřinu navíc obětují rádi. Dokončete svoji myšlenku. Vložte výzvu. Další krok. A je jedno, jestli jde o promakané video s dějem nebo populární Boomerang.

3. vydejte se do světa

Kdo kdy řekl, že copywriting musí souviset jen a pouze s vydáním nového příspěvku, ten žije v krabici. Kliknout na lupu a vyhledávat podle hashtagů je přitom zbraň každého textaře. Zatímco na Facebooku nemůžete jako stránka psát pod příspěvky obyčejných smrtelníků, na Instagramu to jde.  Tak co vám brání?

V moři cizích příspěvků vám fotky ani obrázky nepomůžou. Musíte si vystačit s klávesnicí a hromádkou emotikonů. A komunikovat tak, jak se to dneska nosí třeba i na Snapchatu. Jeden na jednoho. Totálně personalizovaně. Instagram-to-Instagram.

komenty1 komenty2

Jasně, nespadl jsem z hrušně. Komentování není psaní reklamních textů. Reagovat neotravně, vstupovat do diskuse, šířit značku a nabádat potenciální zákazníky k nákupu? Proti tomu už nelze vnést námitku. Asertivita a kontext. Myslete na to, až budete se svou značkou vstupovat na posvátnou půdu. Půdu veřejnou, ale přitom soukromou.

a Další tipy už jenom telegraficky
  • Současný Instagram vám vše nad tři řádky skryje pod všetečné tlačítko more. Háčkněte si uživatele a zkuste nakousnout větu a její pointu schovat pod pokličku. Tedy pod more.
  • Opatrně na hashtagy. Jasně, všichni chceme hromady srdíček. #Instadaily, #Instagood a další lovci lajků mohou však až překvapivě snadno zapáchat amatéřinou.
  • Nebuďte suchopárek. Instagram je mnohem osobnější než Facebook a tón by tomu měl odpovídat. Můžete být seriózní. Ale proboha nebuďte kožení.
  • Bacha na otázky. Ptejte se jen, když víte, že vám někdo odpoví. Ať pak nejste jako ten kluk na tělocviku, co si ho nikdy nikdo nevybere do týmu.