Copywriting je věda. A ano, pro každou značku platí diametrálně odlišné zásady toho, co psát, jak psát a za kolik vět vedlejších hrozí doživotí.
Kromě pravidel gramatických a stylistických však existuje i několik dalších, obecně platných pouček, která bych nechal tesat. A jedna z nich je ta o interpunkcích.
Paradoxně teď nemám na mysli vykřičník. Ten je takový starý dobrý kolorit z bulvárních novin. Potřebujete něco zveličit. Dát vědět, že to, co píšete, je důležité a že by to vaši čtenáři měli brát vážně. Proč ne. Vykřičník jako takový nebývá ten hlavní problém. Problém je ten, za jaké fráze jej autoři zpravidla lepí. Tenhle produkt prostě musíte zkusit! Neváhejte už ani vteřinu! Nenechte si to ujít! Podělte se s námi v komentářích! Vykřičník je často pouze tečkou textařského zoufalství. Zakončením „call-to-action“, kterou čtete už podvacáté. A to znaménko na konci za to nemůže.
Mnohem víc chci ale varovat před otazníkem. Šperkem staré dobré věty tázací. Vykřičník je už pro většinu copywriterů profláknutý špion. Otazník je zato nenápadný vetřelec.
V copy se hojně objevuje ve dvou podobách:
1. Zeptám se a odpovím si sám
Otázka se v poslední době stala přebujelou berličkou začátků textů. Autorům je blbé z voleje vysvětlovat, proč je produkt super, a tak se čtenářů raději nejprve zeptají. Tedy, ehm, zeptají… V reálu nečekají na jejich odpověď a začnou mu promptně radit. A to je drzé. Taky vás často přepadá chuť na čerstvé smoothie? Tak to si musíte pořídit tenhle mixér. Taky se už nemůžete dočkat léta? Hej, tady je naše nabídka zájezdů. Ne, nemívám chuť na smoothie. A případy, kdy si upocený markeťák myslí, že mi vidí do hlavy, mě štvou.
Řečnické otázky jako takové nejsou problém. Když se pojmou originálně a mají význam pro následující text, není proč se na ně hněvat. Když se ale obrací na čtenáře, pokaždé to smrdí průšvihem. Taky vás trápí otazníky v copy? Pak si přečtěte tento blog. Fakt takhle vypadá poutavá, zajímavá reklama na tenhle článek?
2. zePtám se a nikdo mi neodpoví
Lajky, komentáře, sdílení. Ty úchvatné metriky, které co měsíc sčítáme a oháníme se jimi před klienty. Není nic lepšího, než dlouhá vlákna pozitivních komentářů od fanoušků, kteří na sebe reagují, povídají si a shodují se, jak jste super. A otázky v copy jsou dokonalou pobídkou, kterak od lidí zjistit to, co chcete. Hej, kdy nejradši pojídáte Corny? Jakou příchuť Ben & Jerry’s byste chtěli dovézt do Čech? Aktivní komunita se ráda podělí a vy jste rázem chytřejší než předtím.
Zároveň však není nic trapnějšího než otázky za každou cenu. Poznáte je tak, že se většinou ptají na nějakou úplnou blbost a nachází se pod nimi leda tak komentář od marketérovy manželky. My si při sobotě užíváme náš produkt venku. A jak víkend trávíte vy? A jak trávíte podvečer vy? A kam jedete letos na dovolenou? CO JE KOMU SAKRA DO TOHO? A co bude mít markeťák z toho, když mu kdosi napíše, že se zrovna kouká na televizi a na dovču pojede na Korsiku?
Otázky.
Samé otázky.
Ať už ty řečnické nebo ty regulérní, otázky jsou mocnou zbraní vedoucí k rozmělnění textu. Tak si na ně dávejte bacha. Pro dobro všech.