Proč mě nebaví Reakce

Bývá těžké loučit se se zajetými pořádky. Třeba takový lajk. Osm let si ho správci stránek na Facebooku pěstují jako chryzantému. Zalévají záhony penězi, aby rostla rychleji. Radují se, když se jí daří. A pak v reportech sklízejí plody a nosí na spaní tričko s modrým palcem na prsou. Snad žádný jiný symbol není s touto sociální sítí spjatý víc. A přesto si Facebook před týdnem usmyslel, že by bylo fajn k chryzantémám zasadit i růže, tulipány a muškáty.

Změny na Facebooku mě baví. Nové formáty reklam, možnosti živého vysílání, cokoliv. Je úžasné sledovat, jak Facebook pohlcuje ty nejlepší funkce odjinud a směřuje k jedné monstrózní uživatelské kompaktnosti.

Ale co rozšíření lajku na několik reakcí? Původní důvody chápu. K článku o týrání malých štěňátek (a vůbec čemukoliv jinému z tn.cz) má kdekdo touhu se vyjádřit. Lajk je ale už z podstaty svého názvu naprosto nevhodné tlačítko.

Emoce navíc vládnou. Už nestačí sčítat počet komentářů a sdílení, značky chtějí analyzovat sentiment. Poměr spokojených a naštvaných reakcí. Nevinné dotazy proti krizovkám. A tak dál. Lajk jako takový byl sice transparentní, avšak nic moc vypovídající metrika. Přesto mám po týdnu stráveným v reakcích až nečekaně negativní pocity. Proč to?

1. REAKCE bez emocí

Facebook = lajk. Vztyčenej palec namodralý mrtvoly. Symbol, který je ekvivalentem téhle sociální sítě. A také nezaměnitelný grafický prvek. Nové reakce jsou oproti němu nuda. Vedle lajku působí jako skupina náhodně vybraných smajlíků z fotobanky. Jakkoliv se stává z Facebooku kompaktní síť, na vizuální stejnorodost jako by se trochu kašlalo. A kdybych měl i nové reakce ohodnotit reakcí, dlouho bych váhal, jakou použít.

Když Facebook odhaloval své plány na rozšíření lajku, v mžiku se začala objevovat kupa fandovských variací. A jo, skutečně jsem i já čekal něco podobného.

OBRAZEKNABLOG

2. Komu, kam a proč?

Grafiku sper čert. Podstata je větší trable. Modrý palec pro mě vždycky znamenal ekvivalent uznání. Jo, tohle je dobrý, to lajknu. A je mi úplně jedno, jestli je to pro mě paráda, haháda nebo <3. Nemám důvod, proč bych měl mezi reakcemi volit, když je nejjednodušší pro výraz uznání kliknout na obyčejný lajk. Doba je přece rychlá jako blesk. Procházím si Facebook na mobilu, vidím příspěvek, co se mi líbí, lajknu a jdu dál. Proč se mám zastavovat a složitě volit jeden ze smajlíků? Čas jsou přece peníze.

Aby dávaly reakce smysl, musí z nich uživatelé začít vybírat zcela spontánně. Pokud začnou social media manažeři „nutit“ své fanoušky, aby klikli na určitou z reakcí, s analýzou sentimentu nemá podobná akce nic společného. Dej Wow, jestli se ti líbí Justin Bieber, dej Haha pokud Fatty Pillow. A já si pořád nejsem jistý, jestli Facebook v roce 2016 potřeboval aktualizovanou verzi souboje Like vs. Koment.

3. Co je wow?

Kdybych chtěl být hodně přísný, označil bych šestici aktuálních reakcí na smutnou, naštvanou a… čtyři lajky. K novým reakcím neexistuje žádný klíč. Nikdo uživatelům neukázal, kdy se hodí mrsknout srdíčko a kdy haha. Kdybych se ale pokusil přistoupit na hru Facebooku a rozklíčovat, kdy a jak používat kterou reakci, zůstane mi i při největší snaze jedna plonk. Tak schválně:

  • Lajk je prostě lajk. Oukej, to se mi líbí, fajn, ale jo. Sedm z deseti.
  • Srdíčko je sto lajků. Booooží, to lovískuju, nová písnička od Adele, dal bych desítku, kdybych mohl.
  • To mě mrzí jsou slzy. Citlivá forma „to se mi nelíbí“, která neuráží marketéry a rozmazává mejkap. Smrk.
  • To mě štve je tajemnej šibal. Může ho totiž štvát leccos. Uprchlíci, Zeman, manželčina večeře nebo momentální výkon vašeho grafika.
  • Haha už mi jde trochu z paty. Průměrnej fór z 9Gagu, reakce na historku, co se vám dneska přihodila v MHD. Nucenej smích ke vtipu, kterej není nejlepší na světě.

Wow (Paráda) už je ale vyloženě navíc. A mít se Srdíčkem pěsti, tak se řežou jako malí. Významy jsou velmi podobné a matou uživatele. Nápad? Snad jen, že Wow je o něco méně gay. Přeci si dva ultradrsní hiphopeři nebudou k obrázku nového tetování lepit srdíčka.

Ano, celý tenhle článek je dojmologie jednoho jediného brblala. A rád si s kýmkoliv promluvím na téma, proč vám přijdou reakce super a proč mně ne. Uživatelé to každopádně Facebooku na první dobrou nesežrali. I u toho sebeveselejšího postu, který by se dal přinejhorším ze slušnosti hahnout, vypadají výsledky jako kdyby si soutěžící v Chcete být milionářem vzal nápovědu publika na první otázce. 90% odpoví lajkem a zbytek… je prostě tak nějak jinej.

About the author

Daniel Krásný

Vedu tým social media manažerů v Socialsharks, přes deset let píšu o hrách do SCORE. Miluju seriály, knížky, kafe a tak.

A píšu tady o tom.

View all posts

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *